Powered by Blogger.
RSS

Tempat Menarik : Tasik Dayang Bunting

Tasik Dayang Bunting nie, terletak di pulau lain. Untuk pengetahuan korang, tasik ni, sangat unik kerana terbentuk di dalam pulau lain yang mana sekelilingnya air masin, manakala tasik itu air tawar.. bayangkan keunikan dan keindahan ciptaan yang Maha Esa. Kita manusia biasa mmg tak boleh ciptaan benda-benda macam nie. Tasik Dayang nie termasuk dalam salah satu tempat yang dijadikan sebagai GEOPARK. Kalo kita tgk pulau nie, mmg bentuk mcm pulau orang nk bersalin. nie sy amik bahagian kepala dan tangan aja.. cuba la tgk gmbar kat bwh nie...


Okay, nie gambar yang baru saya dapat, nie nampak mcm betul2 seseorang nak bersalin.... tgk gambar kat bawah nie... ini adalah kebesaran ALLAH S.W.T membentuk pulau dayang bunting nie menjadi sedemikian rupa...hihihi

  

Gambar nie pulak permandangan tasik dayang bunting dari udara..cantik kan???? Cantik kan... Airnya yang hijau -kehijauan.


  Saya pernah pergi sekali ke tasik dayang bunting ini, anda boleh mandi di tasik ini, kerana pihak LADA telah menyediakan pelantar dan pelampung untuk keperluan mandi di tasik ini.  Nie, gambar pihak LADA menyediakan pelantar untuk para pelancong ke tasik ini.



  Owh, sebelum saya terlupa, orang tua-tua cakap, air tasik dayang bunting ini, boleh diminum bagi sesiapa yang belum dikurniakan cahaya mata. Mungkin lepas minum air ini, ada rezeki untuk mendapat cahaya mata. Saya pernah mendengar 1 cerita yang mana ada seorang pelancong ke tasik dayang bunting untuk meminum air semata-mata untuk mendapatkan cahaya mata, Dengan izin ALLAH selepas meminum air tasik ini, dye disahkan mengandung. Sapa-sapa yang ingin mencubanya boleh la datang ke sini..

Di Bawah nie, saya sertakan gambar2 permandangan sekitar Pulau Dayang Bunting ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment